خطر بیماریهای قلبی عروقی در زنانی با سابقه ی دیابت بارداری تنها به دلیل ابتلا به دیابت نوع 2 نیست

11 نوامبر 2016- زنان مبتلا به دیابت بارداری صرفنظر از ابتلا به دیابت نوع 2 پس از بارداری، درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قرار دارند.

 محققان کانادایی به بررسی نقش دیابت نوع 2 بر نتایج عروقی در میان زنان بارداری که در فاصله‌ی اوریل 1996 تا مارس 2014 زایمان کرده بودند، پرداختند.

درمجموع حدود 1.5میلیون زن مبتلا به دیابت نوع 2 به عنوان بخشی از این تحقیق ارزیابی شدند، این افراد در چهار گروه قرار گرفتند: افرادیکه به دیابت بارداری مبتلا بودند و بعد از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، افرادیکه به دیابت بارداری مبتلا بودند و پس از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا نشدند، افرادیکه به دیابت بارداری مبتلا نبودند اما پس از بارداری به دیابت نوع 2 مبتلا شدند، و افرادیکه به دیابت بارداری و دیابت نوع 2 مبتلا نبودند. این زنان به مدت متوسط ده سال تحت نظارت برای عوارض میکرووسکولار و ماکرووسکولار قرار گرفتند.

نتایج این بررسی نشان داد حتی درغیاب دیابت نوع 2، در زنانی که به دیابت بارداری مبتلا بودند بیماریهای  قلبی عروقی افزایش یافته است. این نتایج پس از در نظر گرفتن سن، درآمد و محل زندگی این افراد، همچنان بالا و قابل توجه باقی ماند.

 نویسندگان مقاله گفتند: اگرچه نرخ رویدادهای قلبی عروقی در میان زنانی که دیابت بارداری در آنها  تشخیص داده شده بود، پایین بود اما خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی در آنها صرفنظر از ابتلا به دیابت نوع 2 یا عدم ابتلا به دیابت نوع 2 در سالهای پس از بارداری، افزایش یافته بود.

آنها افزودند: ابتلا به دیابت نوع 2 تنها اندازه‌ی این خطر را افزایش می‌دهد، در مقابل خطرات ابتلا به رتینوپاتی پیشرفته، نفروپاتی و عفونت پا تنها در زنانی که به دیابت نوع 2 مبتلا شده بودند، افزایش  یافته بود.

 محققان دانشگاه تورنتو می گویند: ارزیابی زودهنگام عوامل خطر قلبی عروقی در زنانی که  قبلاً به  دیابت بارداری مبتلا بوده اند، می تواند به این افراد کمک کند.

محققان افزودند: یافته‌های تحقیقات ما نشان می‌دهد که خطر CVDمرتبط با دیابت بارداری صرفاً با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پس از بارداری تقویت نمی‌شود اما دیابت نوع 2 میزان این خطر را افزایش می‌دهد. نتایج این تحقیق در مجله‌ی Diabetes Careمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/cardiovascular-risk-from-gestational-diabetes-not-solely-due-to-type-2-diabetes,-says-study-94336299.html